Cushman komt met handboek voor werken op 1,5 meter

Vastgoedadviseur Cushman & Wakefield lanceert vandaag wereldwijd een uitgebreide handleiding voor kantoorgebruikers en kantoorinvesteerders voor een veilige en gezonde terugkeer naar kantoor.

Het initiatief volgt op de lancering van 6 Feet Office, het nieuwe werkplekconcept voor de anderhalve-meter-samenleving dat op 9 april door het bedrijf werd  gelanceerd. De vandaag gelanceerde ‘Recovery Readiness’ gids helpt bedrijven en organisatie zich voor te bereiden op de terugkeer naar kantoor zodra de beperkende maatregelen rondom de COVID-19-uitbraak versoepelen.

Kostenefficiëntie én gezondheid

In de implementatie van het concept staan kostenefficiëntie, flexibiliteit, veiligheid en gezondheid centraal. ‘De terugkeer naar de werkvloer is voor organisaties en hun medewerkers heel belangrijk maar dit moet wel veilig en gezond worden georganiseerd. De voorbereidingen daarvoor moeten nu starten zodat kantoorgebruikers en kantooreigenaren klaar zijn zodra de maatregelen versoepelen’, aldus CEO Jeroen Lokerse van CEO Cushman & Wakefield.

Ervaringen in China

De Veilig-terug-naar-de-Werkplek gids is deels ook gebaseerd op de inzichten en ervaringen die het bedrijf heeft opgedaan in China. Bij de versoepeling van de maatregelen in dit land heeft Cushman & Wakefield in een joint venture met Vanke Service, meer dan een miljoen medewerkers van meer dan 10.000 bedrijven begeleid bij de veilige en gezonde terugkeer naar in totaal zo’n 80 miljoen m2 kantoorvloer.

6 punts-checklist

De werkplekadviseurs van Cushman & Wakefield wijzen erop dat de principes uit de gids op praktisch elke gebruiker en eigenaar van kantorenvastgoed toepasbaar zijn. Er is een ‘The Safe Six’-checklist om te controleren of er daadwerkelijk sprake is van gezonde en veilige kantoorwerkplekken in de anderhalve-meter-samenleving:

  1. Gebouwvoorbereiding: voer reinigingsplannen, inspecties, HVAC en mechanische controles uit;
  2. Bereid je medewerkers voor: ontwikkel beleid op wie wanneer terugkeert en organiseer de interne communicatie;
  3. Toegangscontrole: handhaaf protocollen voor veiligheids- en gezondheidscontroles, gebouwrecepties, liften en het bezoekersbeleid;
  4. Maak een anderhalve-meter-plan: verruim de werkplekken en organiseer de loopstromen;
  5. Verminder contactpunten en verhoog de schoonmaak: maak richtlijnen voor een open-deuren-beleid, clean desks, veilige catering en frequentere schoonmaak;
  6. Creëer vertrouwen – erken onzekerheden en mogelijke angsten onder medewerkers bij de terugkeer naar kantoor. Luister, wees transparant, houd vinger aan de pols met betrekking tot het functioneren van de nieuwe werkomgeving en zorg dat medewerkers zich veilig en welkom voelen. 

Bron:  Vastgoedmarkt, 23-04-2020